جهان شمولی کهن الگوها:نقد کهن الگویی داستان "سیاوش" در شاهنامه فردوسی و دو نمایشنامه قرن پانزدهم انگلستان به نام های به "صلیب کشیدن مسیح و مرگ مسیح"
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده الهه خافی کرمانی
- استاد راهنما کامران احمدگلی فاضل اسدی امجد
- سال انتشار 1394
چکیده
جهان شمولی واژه ای کلیدی در دو مکتب کهن الگویی و اسطوره شناسی است. این موضوع توسط کارل کوستاو یونگ در ناخوداگاه جمعی او پرورش پیدا کرد. یونگ (????-????) دراین فرضیه خود بشر و پیشینه او در همه زمان ها و همه مکان ها به هم پیوند داده است. او معتقد است که همواره ایماژها، سمبل ها، و الگوهایی وجود دارد که در میان انسان ها مشترک است و این الگوها راه خود را برای ظهور در ادبیات پیدا کرده اند. بعد از یونگ، نورثروپ فرای(????-????) این فرضیه ها را در کتاب خود به نام آناتومی نقد گسترش داد. در این اثر او راجع به چرخه ای بودن ادبیات براساس چرخه فصول بحث می کند. او معتقد است همه آثار ادبی در حوزه چهار ژانر رومانس، کمدی، تراژدی و نقیضه .دقیقا براساس چهار فصل سال یعنی بهار، تابستان، پاییز و زمستان قابل انطباق می باشند برای اثبات نظریاتی که ذکر شد، دو اثر برگزیده شده است: داستان سیاوش در شاهنامه فردوسی و دو نمایشنامه به نام .های به صلیب کشیدن مسیح و مرگ مسیح سیاوش داستان شاهزاده ای است که بی گناه و فقط به خاطر حسادت و کینه دشمنش گرسیوز در غربت کشته می شود. اثر دیگر شامل نمایشنامه هایی متعلق به ادبیات قرن پانزده انگلستان می باشد. در این آثار داستان به صلیب کشیده شدن و .مرگ مسیح به علت خیانت یهودا به تصویرکشیده می شود نقد کهن الگویی براساس نظریات فرای برای پژوهش حاضر انتخاب شده است. اگرچه نقد کهن الگویی سیستم نقدی نوینی .برای ارائه این پژوهش نیست، همواره بر تطبیقی بودن اثر تاکید شده است کلید واژه: نقد کهن الگویی، ناخود آگاه جمعی، موتیف، کهن الگو، میتوس
منابع مشابه
نقد کهن الگویی ریشههای دوگانهانگاری اسطورهای در شاهنامه فردوسی
گومیزشن و وزارشن به دو دوره از مهمترین ادوار آفرینش در اساطیر ایرانی اطلاق میشود که طی آن، نبرد میان دو بن متخاصم خیر و شر، به شدیدترین مرحله خود میرسد و در نهایت به پیروزی نهایی خیر بر شر میانجامد. اعتقاد به نبرد و درگیری میان دو اصل نیک و بد که اساس تفکّر اسطورهای ایرانی را تشکیل میدهد، در شاهنامه فردوسی در قالب جنگها و کشمکشهای درازآهنگ ایران و نیران (غیر ایرانی) نمود یافته است. در شا...
متن کاملتحلیل کهن الگویی داستان رستم و اسفندیار
یکی از رویکردهای مهم نقد و بررسی آثار ادبی، نقد کهنالگویی یا اسطورهشناختی است که آن خود یکی از متفرعات نقد روانشناسی ژرفانگر بهشمار میآید. این نوع رویکرد که بر پایة اندیشة روانپزشک سوئیسی، کارل گوستاو یونگ تکوین یافته، به بررسی و تحلیل عناصر ساختاری اسطوره که در روان ناخودآگاه جمعی حضور دارند، میپردازد. در نظر یونگ این عناصر نوعی تجربة همگانی است که به گونهای در همة نسلها تکرار میش...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملمسیح (ع) و سیاوش
مسیح و سیاوش به عنوان انسانهایی که معصومیّت و پاکدامنی آنان در تضادِّ با واقعیّت زمانۀ آنهاست، زندگی خویش را زیر فشار جبری ویرانگر می فرسایند و با همۀ تفاوتهایی که در شیوۀ زندگی دارند در مرگی معصومانه با یکدیگر اینهمانی می یابند. کشمکش بین دو بُعد تن و جان، عنصر مشترک حیات و هستی آن دو است و از آنجا که شیوه و فلسفۀ مرگ آنان زندگی را معنا و مفهوم می بخشد، پژوهش حاضر از منظری اسطوره ای و حماسی، ب...
متن کاملبررسی تطبیقی عنصر « طرح » در داستان های کهن و داستان های امروزی ایران و جهان
یکی از مهمترین عناصر داستان عنصر «طرح» است. در واقع، «طرح» الگویی از رابطة میان حوادث داستان بر اساس علت و معلول است. داستان پیش از قرن هجدهم در اروپا و قبل از مشروطیت در ایران بر اساس روایت ساده نوشته می شد و به صورت داستان به معنای امروزی (رمان) آن نبود. از آنجا که «طرح» از ماهیت درونی شخصیت ها سرچشمه می گیرد، برای فهم آن خواننده احتیاج به دو عنصر اساسی «هوش» و «حافظه» دارد. البته، بزرگترین ف...
متن کاملبررسی تطبیقی عنصر « طرح » در داستان های کهن و داستان های امروزی ایران و جهان
یکی از مهمترین عناصر داستان عنصر «طرح» است. در واقع، «طرح» الگویی از رابطة میان حوادث داستان بر اساس علت و معلول است. داستان پیش از قرن هجدهم در اروپا و قبل از مشروطیت در ایران بر اساس روایت ساده نوشته می شد و به صورت داستان به معنای امروزی (رمان) آن نبود. از آنجا که «طرح» از ماهیت درونی شخصیت ها سرچشمه می گیرد، برای فهم آن خواننده احتیاج به دو عنصر اساسی «هوش» و «حافظه» دارد. البته، بزرگترین ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023